Para quem está pensando em se candidatar a um programa de mestrado ou doutorado no exterior, uma das exigências mais comuns é um teste chamado Graduate Record Exam (GRE). Comum entre as principais universidades do mundo, as questões deste teste têm como objetivo avaliar habilidades do candidato relacionadas ao raciocínio matemático e verbal e à articulação de ideias complexas.
Não há como o candidato ser aprovado ou reprovado nesses exames. A exemplo dos testes de proficiência em inglês (TOELF e IELTS), o que vai determinar se a sua nota é competitiva é a universidade escolhida. Em geral, as escolas disponibilizam a média obtida pelos alunos admitidos. Este parâmetro ajuda muito, já que o candidato consegue ter uma ideia de quanto precisará obter na prova.
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Como não há nenhum tipo de prova similar no Brasil, conhecer previamente o exame é fundamental para um bom desepenho. Aqui, separamos alguns modelos de perguntas padrões que você encontra no GRE. Para quem está estudando sozinho, uma boa ferramenta pode ser a plataforma Khan Academy que, em parceria com a ETC, disponibiliza vídeos e exercícios de preparação para o GRE.
Caso você esteja procurando informações completas sobre o exame, atualizações e dicas de como se preparar para o GRE, confira nosso guia (disponível aqui).
Veja a seguir modelos de questões do GRE:
Complete as frases (sentence completions)
1. The remarkable fact that many inventions had their birth as toys suggests that people philosophize more freely when they know that their —- leads to no —- results.
(A) cogitation … trivial (B) persistence … satisfactory (C) speculation … weighty (D) creativity … measurable (E) conjecture … inconsequential
Resposta: Item (C). Para que seja possível manter a ideia de que invenções podem ter origem a partir de brinquedos, é preciso que a segunda palavra sugira um resultado oposto daquilo que não é sério ou importante. Logo, a palavra correta seria “weigthy”, ou significativo, relevante.
Compreensão de texto (reading comprehension)
With the ascendance of Toni Morrison’s literary star, it has become commonplace for critics to de-racialize her by saying that Morrison is not just a “Black woman writer,” that she has moved beyond the limiting confines of race and gender to larger “universal” issues. Yet Morrison, a Nobel laureate with six highly acclaimed novels, bristles at having to choose between being a writer or a Black woman writer, and willingly accepts critical classification as the latter.
To call her simply a writer denies the key roles that Morrison’s African-American roots and her Black female perspective have played in her work. For instance, many of Morrison’s characters treat their dreams as “real,” are nonplussed by visitations from dead ancestors, and generally experience intimate connections with beings whose existence isn’t empirically verifiable. While critics might see Morrison’s use of the supernatural as purely a literary device, Morrison herself explains, “That’s simply the way the world was for me and the Black people I knew.”
Just as her work has given voice to this little-remarked facet of African-American culture, it has affirmed the unique vantage point of the Black woman. “I really feel the range of emotion and perception I have had access to as a Black person and a female person are greater than that of people who are neither,” says Morrison. “My world did not shrink because I was a Black female writer. It just got bigger.”
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2. The author of the passage is chiefly concerned with:
(A) explaining Morrison’s own viewpoint on the role of her race and gender in her novels. (B) assessing the significance of the Black female perspective in the modern American novel. (C) acknowledging Morrison’s success in giving voice to unknown aspects of the African-American experience. (D) presenting an argument in favor of “de-racializing” Morrison. (E) explaining why being a writer and being a Black female writer are distinct critical classifications.
Resposta: Item correto (A). Note que o primeiro parágrafo demonstra que Morrison se ofende sobre como seu trabalho é descrito em alguns momentos. O segundo e terceiro parágrafos trazem as idéias da própria autora. Claramente o trecho concentra-se em apresentar o ponto de vista da autora sobre sua obra.
3. Morrison’s use of the supernatural in her novels is mentioned by the author in order to explain:
(A) why some critics categorize her as a “writer” but not a “Black woman writer.” (B) the distinction between drawing from one’s personal experience and using a literary device. (C) the enormous critical acclaim Morrison’s novels have received. (D) one way in which Morrison’s novels are rooted in her experience as an African-American woman. (E) one of the universal themes that is woven throughout Morrison’s novels.
Resposta: Item correto (D). Repare que o segundo parágrafo deixa claro o ponto feito pela autora do texto, ao citar o uso do sobrenatural na obra de Morrison.
Múltipla escolha de matemática (Math Multiple-Choice)
4. Which of the following is a common factor of both x2– 4x– 5 and x2 – 6x – 7?
(A) x – 5 (B) x – 7 (C) x – 1 (D) x + 5 (E) x + 1
Resposta: Item correto (E). x2 – 4x – 5 = (x – 5)(x + 1), e x2 – 6x – 7 = (x – 7)(x + 1). O fator comum é “x + 1”, portanto (E).
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